top of page
  • Instagram
  • צור קשר בוואטספ
  • Facebook

אז...גיר ידני או אוטומטי ?

לא יודעים מה נכון לכם? להוציא רישיון על גיר אוטומטי או ידני ?
בשנים האחרונות מתרחש שינוי בשוק הרכבים הישראלי, כלי הרכב הפרטיים בעלי מערכת הגיר האוטומטי מתרבים ביחס לשנים עברו, בהן מרבית הישראלים העדיפו דווקא גיר ידני (לרוב בגלל המחיר).
החלטה חשובה אך לא בלתי הפיכה.

אמנם מטבע הדברים ההבדל הקופץ מיד לראש כשמדברים על אוטומט מול הילוכים הוא במערכת הגיר, אבל למעשה מדובר בשוני שבא לידי ביטוי בהיבטים רבים שנוגעים לרכב כולו ולחוויית הנהיגה בכללותה.
לפניכם מספר הבדלים מרכזיים בין רכב בעל גיר אוטומטי לבין רכב שמצויד בתיבת הילוכים ידנית:

הדוושות: לרכב בעל גיר אוטומטי יש שתי דוושות: דוושת הגז ולצד דוושת הבלמים ('ברקס').
לעומת זאת, רכב בעל גיר ידני כולל שלוש דוושות: הימנית גז, האמצעית לבלם והשמאלית – המצמד (קלאץ').

אפשרות נוספת הנה רכב חצי אוטומטי, בו קיימים הילוכים אותם ניתן להעביר על פי בחירתו של הנהג, ללא צורך בלחיצה על המצמד, ועל כן ישנן רק שתי דוושות.
מבחינת אופי הנהיגה, הנהג אמור לשלוט באמצעות רגל ימין על דוושות הגז והבלם גם יחד, לסירוגין, כמובן, בין אם מדובר ברכב אוטומט או בגיר ידני.
ברכבי גיר ידני, רגלו השמאלית של הנהג מופקדת על המצמד, עליו יש ללחוץ עם כל החלפת הילוך ולתפעל תחילת נסיעה (נק’ חיכוך וכו’..).

צריכת הדלק: רכבים ידניים הנם חסכוניים יותר בצריכת הדלק, היות והם מאפשרים לנהגים להתחשב בתנאי הכביש והנסיעה, ולהחליף הילוכים בהתאם למצב המשתנה בזמן אמת למרות שהרכבים בעלי גיר אוטומטי מהדור האחרון יודעים לעשות זאת גם בצורה טובה מאוד.
התנהלות מותאמת יותר לתנאי הדרך המשתנים מאפשרת חיסכון בהוצאות דלק מיותרות.


בנוסף, ראוי לציין שלרכבים אוטומטיים רבים יש למעשה רק שלושה הילוכים (בערך), בעוד שרובם המכריע של כלי הרכב בעלי הגיר הידני מצוידים בחמישה או שישה הילוכים.
מכאן, שהסל"ד (מספר סיבובי המנוע לדקה) ברכבים אוטומטיים נוטה להיות רב יותר, מה שמסביר מכיוון נוסף את צריכת הדלק המוגברת שלהם ביחס לרכבים בעלי הגיר הידני, כפי שניתן לראות בנתונים הספציפיים לכל דגם ודגם.

צורת ההנעה: הנעתו של רכב בעל גיר ידני, נעשית תוך שילוב בין דוושות הבלם (ברקס) למצמד (קלאץ'), ומצריכה מיומנות שמכונה בקרב מורי הנהיגה 'עבודת רגליים' נכונה של הנהג.
לעומת זאת, הנעתו של רכב אוטומטי מחייבת תשומת לב לכך שידית ההילוכים מכוונת למצב חנייה (P), או בהילוך ניטרלי (N), ווידוא שבלם היד משוך, כדי למנוע תזוזה בלתי רצויה של הרכב (ומשמשת כאבטחת הרכב בזמן חניה).

הגבלות ברישיון: חשוב להיות מודעים לכך, שרישיון נהיגה על רכב בעל הילוכים ידניים, מאפשר לנהג לנהוג גם באוטומט, על פי בחירתו.
לעומת זאת, רישיון נהיגה על רכב אוטומטי מגביל את הנהג, שאינו יכול על פי חוק לנהוג על רכב בעל גיר ידני, הן בארץ והן בחו"ל.


תיקונים: מספר התיקונים ותכיפותם תלויים בין היתר בסגנון הנהיגה האישי ברכב, כמו גם בדגם, בחברה ובמודל.
נהג שמשתמש במצמד ברכב ידני באופן שגורם לשחיקתו, ייאלץ להחליפו לעתים תכופות.
מאידך, נהג שרכבו מצויד בתיבת הילוכים אוטומטית, יידרש להחליף או לתקן את כל הגיר אחרי קילומטראז' מסוים (שבמרבית המקרים נע בין 150 ל-200 אלף ק"מ).
בכל הנוגע לעלויות, החלפת מצמד על מלוא האבזור הנלווה, עשויה להגיע לסכומים שדומים למחירי תיקון הגיר האוטומטי.


מחיר לימודי נהיגה: מחירם של שיעורי נהיגה על רכב אוטומטי וידני זהים, מבחינת עלות לשיעור יחיד, אבל לעתים הרישיון הידני עשוי להצריך מיומנויות רבות יותר מבחינת הנהג, ולכן משך הלימוד יהיה בחלק מהמקרים ארוך יותר.
לפיכך, רישיון ידני עשוי להצריך מספר רב יותר של שיעורי נהיגה עד שמגיעים למוכנות ומיומנות מלאה למבחן הנהיגה (טסט), ובהתאם תהליך הוצאת הרישיון עשוי להיות כרוך בעלות גבוהה יותר.
תהליך השלמת רישיון נהיגה על אוטומט לידני: נהגים בעלי רישיון נהיגה אוטומטי, שמעוניינים להשלים את רישיונם גם לרכב בעל גיר ידני, יכולים לעבור מספר מצומצם של שיעורי נהיגה, על מנת לרכוש את המיומנויות הדרושות לתפעול מוט ההילוכים ודוושת המצמד.
מספר שיעורי הנהיגה שיידרש תלוי בקצב התקדמות הלימוד של הנהג, ובשיקול דעתו של מורה הנהיגה.
בתום סדרת שיעורי הנהיגה, ייגש הנהג למבחן מעשי (טסט), ולמבחן תיאוריה, ישלם אגרה על פי דרישות משרד הרישוי, ויוכל לקבל השלמה לרישיון ידני.

נוחות: נוחות היא, מטבע הדברים, עניין אישי, והשאלה האם נוח יותר לנהוג על רכב אוטומטי או בעלי הילוכים ידניים – זוכה לתשובות שונות מצד נהגים שונים.
עם זאת, ניתן לומר שבמידה מסוימת הנהיגה על רכב אוטומטי נוחה יותר: היא איננה מחייבת הרבה 'עבודת רגליים', כי יש רק שתי דוושות: דלק ובלם, ולא מצריכה החלפה תדירה של מצבים במוט ההילוכים.
נהגים מסוימים עשויים לחוש שההתעסקות הפחותה עם הילוכים ודוושות מאפשרת להם להתרכז טוב יותר במצב הכביש.
מאידך, נהגים רבים דווקא אוהבים הילוכים ידניים, כי הם מרגישים שליטה טובה יותר על הרכב, ויכולים להתאים את אופן הנהיגה לתוואי הדרך המשתנה (הרבה תלמידים חדשים טוענים שמשעמם להם בנסיעה..).

מכירת הרכב בעתיד: גם זו עלולה להיתקל בקשיים כשמדובר ברכב עם גיר ידני, עם העלייה ברמת החיים והצורך בנוחות..

לסיכום, כל נהג וסוג הרכב שמתאים לו, ובין אם תבחרו להוציא רישיון על רכב פרטי אוטומטי או ידני – אני כאן בשבילכם.

bottom of page